Door de oranje NewsLab PR-bril: het nieuws van mei: EK editie
Voor deze editie van ons PR-nieuws, kleurt onze rode bril voor één keer oranje! Het EK Voetbal is nu echt begonnen en gisteren speelde Oranje de eerste wedstrijd. We zijn nog aan het nagenieten van de overwinning tegen Oekraïne, maar achter de schermen zijn we al maanden bezig met het sportfestijn. Na zeven jaar mogen we namelijk weer juichen, brullen en genieten van een echte voetbalzomer. Tijdens evenementen als het EK, kleurt het hart van elke Nederlander toch een beetje oranje. En bij NewsLab was dit maanden geleden al zo. We zijn trots dat we aan zoveel EK-campagnes van mooie merken mochten meewerken. Speciaal voor de mei-editie zetten we daarom de NewsLab EK highlights voor jullie op een rijtje.
Wij zijn Oranje
‘Wij zijn Oranje’. Zo luidt de naam van het aanstekelijke lied waarmee André Hazes is te horen in de nieuwe commercial van Kruidvat. In de commercial zien we hoe single moeder Lies niet meteen overstag gaat voor André’s meezinger. Lies wordt overal achtervolgd door het nummer. Tot ze er bijna genoeg van heeft… Maar uiteindelijk gaat ook zij, nadat ze André Hazes tegen het lijf loopt, ‘om’ en krijgt de oranjekoorts ook haar in zijn greep.
Vorige week donderdag – de avond voor het EK van start ging – warmden André en Kruidvat het Nederlands elftal tijdens een livestream concert op voor de wedstrijden van Oranje. De EK-knaller was óók te horen tijdens de livestream van André en zijn band.
Een bijzonder onderdeel van de EK-campagne is de introductie van een opvallende Oranjeketting als ultieme EK-gadget. Bij NewsLab hebben we naast het PR traject ook mooie EKpakketten verstuurd naar media en influencers namens Kruidvat. Naast de gadget, ontvingen zij ook twee Unilever producten (bij aankoop van twee Unilever producten krijg je de Oranjeketting helemaal gratis bij Kruidvat) en een persoonlijke brief van André, waaruit de EK-hit te horen was.
Allemaal van links naar rechts, Oranje kampioen!
Jumbo lanceerde een nieuwe sportzomercampagne en introduceert de juichcape. De supermarktketen zet Snollebollekes in als de aanvoerder van de zogenoemde Oranje-superfans! Het door Snollebollekes vertolkte lied, ‘Links Rechts’, was al aanstekelijk, maar de oranjeversie, heeft ons nog enthousiaster gemaakt. De spaaractie voor de must-have gadget; de juichcape, is ondertussen in volle gang. Er zijn niet alleen juichcapes voor volwassenen, maar ook voor kinderen en juichslabbetjes voor baby’s. En zelfs een cape om je hond onze jongens te laten supporten is niet vergeten.
NewsLab heeft speciale Jumbo EK-pakketten gemaakt met daarin allerlei oranjelekkernijen én natuurlijk de inmiddels befaamde juichcape! Deze pakketten verstuurden we naar een selecte groep media en influencers. Ook schreven we het persbericht voor deze campagne.
‘Leeuwendans’
Toen de Oranjekoorts ook toesloeg bij bol.com, hebben ze samen met Donnie en Frans Duijts hun hit ‘Frans Duits’ omgetoverd tot een EK-knaller: ‘Leeuwendans (klaar voor de aftrap)‘. In de campagne draait het om de EK-voorpret en bol.com is klaar om iedereen te helpen met de voorbereidingen, zo luidt de boodschap. In het nummer zingen/rappen Frans en Donnie over de beleving rondom de wedstrijden. In de videoclip doen ze ‘de Leeuwendans’, die ook te leren is via TikTok-tutorials.
Bij NewsLab hebben we de EK-campagne van bol.com en het EK-lied dat Frans Duijts en Donnie speciaal voor bol.com hebben gemaakt aan verschillende journalisten geïntroduceerd. Een paar lucky few werden zelfs uitgenodigd om een kijkje te komen nemen bij de opnames van de videoclip.
Het Oranjegeluk!
“Elke Nederlander kent het wel, dat ene gevoel. Sluimerende gevoelens van trots, spanning en saamhorigheid betekenen maar één ding: de oranjekoorts is terug van weggeweest. Het oranjegeluk, zoals alleen de Holland-supporter het ervaart, is uniek. Als Oranje speelt en wint, dan wint heel Nederland.”
Sportjournalist Frank Heinen brengt deze aan dit gevoel en aan Oranje in een prachtige video in samenwerking met Staatsloterij. In de ode zijn legendarische shots te zien van onder andere het EK van 1988.
NewsLab introduceerde deze video aan diverse (social) media en was ook verantwoordelijk voor het PR-traject rondom de EK-campagne van Staatsloterij, met een hoofdrol voor Marco van Basten en Wim Kieft.
Dit gebeurde er bij NewsLab
Ook buiten het EK waren we bij NewsLab hard aan het werk. Met de volgende verhalen waren we (onder andere) druk in mei;
- De chaotische Lies keert terug in een nieuwe commercial van Kruidvat waarin ‘baby’ centraal staat.
- La Place opent zijn deuren in Denemarken.
- We hebben er twee nieuwe klanten bij; The British School of Amsterdam en Goudwisselkantoor.
- Westland Kaas en Those Vegan Cowboys lanceren 100% plantaardige ‘Fromance’ WildWestland.
- Kiwa en Alliander openen eerste waterstof demohuis in Nederland.
Volg ons op Instagram om op de hoogte te blijven van alle NewsLab higlights.