Travel PR: It is all about the journey
Auteur: Bryan van den Aakster
We mogen weer! Na twee turbulente jaren worden de grenzen één voor één weer geopend en vliegtuigmaatschappijen laten de mondkapjesplicht vallen. Dat laten we ons, als Nederlanders, geen twee keer zeggen, bleek wel uit de chaos op Schiphol eerder deze maand. Ook bij NewsLab gaan we ein-de-lijk weer eens een lang weekend weg met elkaar. Een jaarlijkse traditie die helaas de afgelopen tijd niet heeft kunnen plaatsvinden, maar eind mei gaan we samen het noorden van Spanje onveilig maken.
Bij NewsLab zitten we altijd bovenop het nieuws en de ontwikkelingen in de wereld. Ook de belangrijkste ontwikkelingen en trends in de reiswereld, die deze wereld voorgoed gaan veranderen, volgen we op de voet. Onze bevindingen delen we in een serie blogs. Uiteraard zetten we daarbij onze rode NewsLab-bril weer op en bekijken we de mogelijkheden voor PR. Vandaag nemen we de grootste trend in de reiswereld onder de loep. Een thema dat in elke industrie een grote rol speelt en zoals onze corporate collega’s eerder, terecht, al aankaartten, een thema dat oproept tot discussie: duurzaamheid!
Een nachtje treinreizen
Een vorm van reizen die in coronatijd een vlucht genomen heeft, zijn treinreizen. Vooral de zogenoemde slaaptreinen. ‘s Avonds instappen in Amsterdam en wakker worden op de plaats van bestemming. Dat kan ook in een vliegtuig, maar languit liggen is daar alleen voor de lucky few in de business class weggelegd. In 2016 vertrok de laatste slaaptrein uit Amsterdam. Het was gedaan met deze ouderwetse vorm van reizen. Dachten we… Want in 2022 beleeft de slaaptrein een ware revival. De aankomende jaren worden er miljoenen geïnvesteerd door onder andere de Europese Unie om nieuwe treinverbindingen en nachtreizen te optimaliseren. Daarnaast is het veel beter voor het milieu dan vliegen of zelfs autorijden.
Om je een idee te geven, volgen er nu wat cijfertjes. Een vliegreis kost ongeveer 105kg CO2 per uur; een treinreis in Vietnam ongeveer 28kg (in Nederland zijn we sinds 2017 CO2-neutraal). Ter referentie, je kan met het verschil van 77kg de Eiffeltoren 26 uur lang verlichten (en dat scheelt weer een uitstoot van 1900 kWh, waar je een huishouden bijna een heel jaar mee zou kunnen verlichten, maar who is counting?). Onder de streep zou je daar ongeveer 1600 euro mee besparen. Logisch dat de behoefte om iets ‘terug’ te doen voor het milieu groeit. Al is het nog maar bij een kleine groep reizigers.
Break-even Travel
Een andere ontwikkeling die tijdens corona groter is geworden, is break-even travel; een vorm van reizen waar opbrengsten en lasten evenredig worden verdeeld. Reizigers willen meer uit hun reizen halen door iets toe te voegen aan het gebied waar ze heen gaan of de mensen en dieren die daar leven. Vrijwilligerswerk doen, CO2-neutraal vliegen, ‘local travel’ en recyclen worden naar een volgend level gebracht.Met kleine aanpassingen in het reisgedrag van de reiziger, kan er een grote impact ontstaan. De komende jaren wordt er meer waarde gehecht aan deze vorm van reizen. We willen een steeds groenere reisbeleving. Aan de ene kant om iets bij te dragen, maar ook om onszelf ermee te profileren. In 2025 is het de norm om wat terug te geven op reis. Niet alleen meer nemen, maar dus ook geven.
Ervaringen bied je op verschillende manieren
Ervaring is dus belangrijk om de keuze te maken voor een duurzame(re) reis! Ook in het break-even concept zien we grote vormen van ‘ervaring’ terugkomen. Vrijwilligerswerk en local travel geven een andere dimensie aan je reis.
Die ‘ervaring’ speelt ook een belangrijke rol in PR. Bij NewsLab voegen we vaak een ervaring toe aan het verhaal van de klant om dit op een inhoudelijke manier te kunnen vertellen. Dat doen we door middel van verschillende middelen en via verschillende kanalen. We zetten influencers in, creëren een event of doen een aanvullend panelonderzoek. Er liggen een aantal mooie kansen voor bedrijven die werkzaam zijn in bovenstaande sectoren. Bijvoorbeeld AirBNB, Workaway of Green City Trip. De laatste sloot recentelijk al de handen ineen met TUI, de grootste touroperator in Nederland. Deze bedrijven hebben namelijk een dienst die letterlijk wordt gezien als een duurzame beleving.
Het klinkt alleen makkelijker dan het is. De markt is namelijk overbelast en het wordt steeds moeilijker om je te onderscheiden en je verhaal goed te vertellen. Zeker als je moet opboksen tegen de grote luchtvaartmaatschappijen of grote online platforms zoals Tripadvisor of Booking.com. Het integreren van PR in de marketingmix is een uitstekende manier om het verschil te maken. Zeker nu Nederland volop reishonger heeft.
Je kan die ervaring op verschillende manieren laten leven. De juiste influencers en redacteuren zullen de ervaring moeten beleven. Geef ze een kijkje in de keuken van jouw bedrijf! Een PR-bureau staat dagelijks in contact met media en influencers. Bij NewsLab kijken we bij elke vraag naar de juiste mediadoelgroep. Of iemand nou al 15 jaar klant is, of net drie dagen. We geven dezelfde aandacht bij elke vraag. Als reisgerelateerd bedrijf is het daarom handig om een PR-bureau te hebben dat dagelijks voor jou bezig is te connecten met de juiste redacteur. Bij NewsLab hebben we regelmatig appcontact met journalisten waar we samen met hen op zoek gaan naar het juiste verhaal voor de klant. Door deze relatie voor een klant op te bouwen, is de journalist sneller bereid mee te denken en te schrijven over jouw bedrijf! We benoemden het eerder; het is niet de eindbestemming die langer geldt, maar de reis er naartoe.
Breng jouw duurzame ervaring naar de lezer
Er staat in ieder geval iets vast: ervaringen worden steeds belangrijker voor duurzamere reizen. Veel bekende bedrijven fuseren dit al op een bepaalde manier in hun dienst of product. Zo gaf Google recentelijk een grote duurzaamheidsupdate aan Maps. De dienst geeft nu aan wat de meest duurzame reis is, maar ook wat duurzame hotspots of verblijfplaatsen zijn. Als merk kan je dus goed handvatten bieden om consumenten te helpen duurzame keuzes te maken, zeker in de reiswereld. Werk samen met authentieke influencers waar je een match mee hebt om deze handvatten over de bühne te brengen. PR-bureaus zijn gespecialiseerd in het maken van deze selecties. Wie is jouw doelgroep of welke doelgroep wil je bereiken, en welke influencers zijn hierin actief? Of ga een leuke branded content samenwerking aan. Maar net als in de reisbranche, stikt het van de magazines. Dus hoe kies je de juiste? En hoe breng je jouw duurzame ervaring naar de lezer, zonder dat het een marketingtekst wordt? Hoe maak je inzichtelijk wat de consument terug kan doen voor het milieu of de aarde? Precies, allemaal kansen om jouw verhaal onder de aandacht te brengen door middel van PR!
Volgende keer kijken we naar een andere grote trend in de reisbranche waarvoor de mogelijkheden enorm zijn toegenomen. Iets wat de echte reisfanaten het liefst elke dag doen: Workactions! Het klinkt heerlijk, alleen er zitten ook zeker een paar haken en ogen aan! Wat? Ik vertel het je de volgende keer. Nu moet ik rennen voor de trein…