Dat klikt lekker! #1
Dit zijn de artikelen waar wij deze week op klikten
Niet altijd zin en tijd om het internet af te struinen naar interessante blogs? Snappen we. Daarom maken wij een bescheiden selectie uit alle artikelen over contentmarketing, PR én influencermarketing waar wij deze week op klikten. Blijf je toch een beetje bij.
6 visuele trends op Instagram voor 2020 👉Frankwatching
Wat zijn de visuele trends op Instagram voor 2020? Die gaan overall de diepte in. Hoe? Met meer spontane beelden en meer ruimte voor het échte verhaal en de eerlijke emoties achter selfies, bijvoorbeeld. Denk aan de coming out van Nikkie Tutorials. Het gaat ook vaker om ‘wij’ in plaats van om ‘ik’. Daar hoort het creëren van maatschappelijke communities en het vertellen van eerlijke verhalen achter bedrijven onomstotelijk bij. Bottom line: authenticiteit is aan.
27% of podcast listeners discover brands through voice advertising 👉The Drum
Podcasts zijn een effectief middel om mensen aan je merk te binden, zo blijkt. Luisteraars voelen zich namelijk erg betrokken bij wat ze horen. Dat stelt een onderzoek van The DMA (Data & Marketing Association). Nog een uitkomst: 37% van de respondenten uit de UK luistert maandelijks naar een podcast en de meest fanatieke groep podcastluisteraars is tussen de 16-34 jaar. En nu we het toch over dit fijne medium hebben: de eerste podcast over kinderboeken (door kinderen) is een feit en is van Hollandse bodem. Hoe leuk is dat.
Gen Z Shows Surprising Brand Loyalty 👉O’Dwyer’s PR News
Generatie Z. Met 32% van de wereldbevolking zijn ze in 2020 de grootste groep consumenten. Ze halen liever eten af, dan dat ze koken. Consumeren doen ze bewust en ze kopen zeker niet bij grote ketens. Ze hebben meer gemeen met hun internationale leeftijdsgenoten dan welke vorige generatie ook. Hun behoefte aan authenticiteit is extreem groot, misschien juist omdat ze opgegroeid zijn met het internet. Een generatie ook, die zich liever niet vastlegt. Maar uit onderzoek blijkt dat Gen Z extreem loyaal is aan merken. Klink paradoxaal, toch? En dus klikten we.
‘Carnaval verdient Nobelprijs voor de Vrede’ 👉Adformatie
Na het succes van de campagnes Carnaval Vrij in 2018 en Sjef Carnaval 2019 komt Bavaria ook dit jaar met een campagne tijdens vasteloavend, zoals Limburgse carnavalisten dat zeggen. Het doel is om – met een dikke knipoog – aandacht te geven aan de verbondenheid en verbroedering die carnaval brengt. Als de ‘Dailalama’ houdt Huub Smit, een bekend gezicht uit eerdere campagnes, een pleidooi voor het carnavalsfeest. ‘Carnaval voor de Vrede’, dus. Daar nemen we een pilsje op.
De groei van Instagram vlakt af 👉Emerce
En dan waren er nog de uitkomsten van het grote social media onderzoek van Newcom. Klikten we natuurlijk ook op. De korte samenvatting luidt: de groei van Facebook en Instagram neemt af en TikTok en Snapchat krijgen er steeds meer gebruikers bij. Misschien nog interessanter is de kritische noot van Adformatie bij dit onderzoek. Volgens kenners biedt het weinig nieuws. Waarvan akte.