Door de rode NewsLab PR-bril: het nieuws van december
December staat in het teken van de feestdagendrukte. Hierdoor is ander nieuws normaal gesproken snel vergeten. Alleen in 2020 is het anders en draaide het nieuws wederom vooral om Covid-19. Maar er was meer. In de feestmaand werd 2020 officieel het warmste jaar sinds de metingen, kwam er eindelijk een Brexit deal en ging Nederland wederom op slot. In een maand gebeurt er zoveel in de wereld en binnen ons vakgebied, dat we maandelijks de highlights voor jullie op een rijtje zetten. En er naar kijken met onze rode NewsLab bril. Uiteraard sluiten we af met de highlights die er plaatsvonden bij NewsLab.
Nederland in Lockdown
Het zal niemand ontgaan zijn; Nederland ging opnieuw op slot. Sinds 15 december is Nederland opnieuw in lockdown. De niet essentiële winkelketens sloten de deuren, hotels konden niet langer het restaurant openhouden en scholen gingen dicht. Iedereen die een kappersafspraak had in de aankomende maand, moest zich voorbereiden op een quaratainecoupe, want ook de contactberoepen moesten – wederom – stoppen. Hier en daar was er nog een winkelketen die zichzelf als essentieel bestempelde en gewoon openbleef. Met pijnlijke zichtbaarheid in de media tot gevolg.
In de eerste lockdown in maart hadden we bij NewsLab toch wel even paniek. De pandemie schudde ook de PR-wereld volledig door elkaar. Grote evenementen werden gecanceld, influenceractivaties gingen niet door en veel projecten werden on hold gezet in afwachting van de ontwikkelingen. Door de maanden heen werd dit weer snel anders. Je leest er volgende week meer over in onze 2020 recap, maar tijdens de tweede lockdown bleven we op volle toeren draaien. Tijdens de feestdagenperiode worden er tal van nieuwe campagnes gelanceerd en begonnen we al met brainstormen voor een nieuw jaar!
Dag Sinterklaasje
In december keerde Sinterklaas weer terug naar zijn vertrouwde Spanje en maakte Nederland zich op voor de Kerst. Op 19 december kwam het vreselijke nieuws dat Bram van der Vlugt overleden is aan de gevolgen van corona. Voor veel generaties was hij de enige echte Sinterklaas en hij maakte tot en met 2016 heel veel mensen vrolijk met zijn ietwat brutale tv-verschijningen. In 2020 mochten we bij NewsLab Bram nog één keer in die rol hijsen, namelijk voor de lancering van Het Grote Speelgoedboek 2020 van Bol.com.
Voor de lancering van Het Grote Speelgoedboek 2020 organiseerden we in oktober een livestream persevent. Dit was nog nieuw voor NewsLab en dat maakte het toch wel spannend. Maar eigenlijk is het net als bij een fysiek event: als je het goed voorbereidt en de draaiboeken en scripts kloppen, loopt het op rolletjes.
De presentatie lag in handen van niemand minder dan Dennis Weening die in de speelgoedboekstudio onder andere de speelgoed- en trendexperts van bol.com ontving. Sinterklaas was er ‘vanuit Spanje’ telefonisch bij. Ter voorbereiding hierop had collega Talitha volgens haar één van haar allerleukste telefoongesprekken ooit. Zij mocht namelijk Sinterklaas (aka Bram) bellen om de livestream door te spreken. Ze voelde zich weer helemaal kind en zelfs nu gaan haar ogen nog helemaal stralen als ze het heeft over dit gesprek en de legendarische zin: “Zeg Talitha, je weet toch dat deze Sinterklaas een beetje ondeugend is?” We gaan je missen Sint!
De terugkeer van Matthijs
„Het avontuur zit erop. Vijftien jaar De Wereld Draait Door. Fijn dat u keek. Tot zover”, waren de laatste woorden van Van Nieuwkerk, voordat het licht in de studio uitging. In maart was het alweer de laatste keer dat De Wereld Draait Door te zien was op tv. Na een openhartig gesprek tussen Linda de Mol en Matthijs van Nieuwkerk in de populaire, jaarlijkse talkshow van Linda, keerde van Nieuwkerk zelf terug op de buis met “Matthijs gaat door”. Op de laatste dag van het jaar kreeg hij maar liefst 1 miljoen kijkers. Vooral het gesprek met schrijver en acteur Joost Prinsen werd lovend ontvangen.
Christmas is all around you
Kerst is en blijft een gezellige periode. Overal ter wereld gaan de marketingafdelingen voor de laatste keer van het jaar de strijd met elkaar aan. Dit keer voor de beste kerstcommercial. In “het nieuws van november” kun je kort lezen hoe deze strijd in het Verenigd Koninkrijk al losgebarsten was, maar in december begon ook onze eigen kikkerlandje vroeger dan anders met de feestdagencommercials.
Bij de commercials horen natuurlijk persberichten en NewsLab stond in de startblokken.
Bekijk hier de kerstcommercials van onze klanten:
Dit gebeurde er bij NewsLab
Ook in december zaten we bij NewsLab niet stil. Met de volgende verhalen waren we (onder andere) druk in december;
- Westland Kaas en Those Vegan Cowboys lanceren samen 100% plantaardige kaas
- Een aantal winnaars van de Oudejaarstrekking 2019 werden gevonden dankzij alle publiciteit die wij hielpen genereren
- Van pizza tot mondkapje, we sturen een Tikkie voor alles. Dit blijkt uit het Tikkie jaaroverzicht waar wij PR-matig verantwoordelijk voor waren.
- FutureWhiz, het moederbedrijf van Squla, is van eigenaar gewisseld.
- In samenwerking met Klarna: Black Friday is definitief Black Week