Door de rode NewsLab PR-bril: het nieuws van maart en april
Het nieuws van maart en april stond heel vaak in het teken van ‘Den Haag’. Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen ging het er dit jaar even iets anders aan toe dan simpelweg naar een stemhokje. Spraakmakende gebouwen werden als stemlocatie ingezet en er waren zelfs heuse ‘experiences’ tijdens het stemmen. De rode potloodjes werden extreem populair op Marktplaats en Rutte kwam wederom als winnaar uit de hoed. Of toch niet…? Dat is nog de vraag. In april werd een interessante kwestie in de PR-wereld aangekaart: pitches… In een maand gebeurt er zoveel in de wereld en ons vakgebied, dat we maandelijks de highlights voor jullie op een rijtje zetten. Er er naar kijken met onze rode NewsLab-bril. Deze maand bundelen we maart en april. Uiteraard sluiten we af met de highlights die er plaatsvonden bij NewsLab.
Rutte bovenaan
In maart waren de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland. We hadden het al benoemd in ons “Nieuws van november”, toen we het hadden over de marketingwedstrijd rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Die marketingmachine lijkt hier een stapje minder ver, maar draaide ook in Nederland op volle toeren. Met wisselend succes. Rutte’s VVD kwam wederom voor de derde keer op rij als winnaar uit de bus. De formatie leek heel makkelijk te worden… Maar niets is minder waar. Mark maakte een grote fout, waardoor partij na partij het vertrouwen opzei. Inmiddels krabbelen meerdere (potentiele) regeringspartijen terug van hun eerdere uitspraken en wordt het spannend in welke vorm en met welke gezichten het volgende kabinet aan de slag kan.
Was het een leugentje om bestwil of was hij het echt vergeten…? In onze mediatrainingen benoemen we altijd dat je in een interview altijd de waarheid moet spreken (logisch zou je denken…) en als je ergens over twijfelt, geef dan geen antwoord. Je hoeft niet alles exact te weten. Ook in deze situatie had een makkelijk een eerlijk niet schadelijk antwoord gegeven kunnen worden. En wellicht had ons nieuwe kabinet dan allang op het bordes gestaan.
Wat is toch die pitch code?
Iedereen kent wel de term “elevator pitch”. Al op de basisschool leerde je erover. Jezelf kunnen presenteren in de tijd van een liftritje. Het woord ‘pitch’ gebruiken we in PR wereld voor meer dan één ding. We pitchen verhalen bijvoorbeeld aan de media. En dan heb je ook nog de bureaupitch. Wanneer een merk op zoek is naar een PR bureau schrijven zij vaak een pitch uit. Na korte kennismakingsgesprekken, wordt een selectie van PR-bureaus gekozen om deel te nemen aan de volgende ronde van de pitch. Op basis van een concrete briefing presenteren de bureaus vervolgens hun plannen voor het merk en laten zien wat ze in huis hebben.
In april was de pitch code weer volop in het vaknieuws. En dat vinden we terecht! Een goede pitch neerzetten kost ons als NewsLab ontzettend veel tijd. En tijd is een luxe waarvan we nooit genoeg schijnen te hebben. Toch verdient de manier waarop er de laatste jaren gepitcht wordt, niet bepaald een schoonheidsprijs. Een pitch voelt weleens als een makkelijke en goedkope manier om creatieve concepten binnen te halen. En het lijkt steeds vaker te gaan om “wie is het populairst?”. En niet: “wie snapt onze vraag het beste en heeft het beste antwoord gegeven?”.
Bij NewsLab doen we graag mee aan pitches. We laten namelijk graag zien wat we in huis hebben, maar wel op een eerlijke manier. We kunnen ons alleen maar aansluiten bij de vele blogs en artikelen die er in april verschenen over de bureaupitch. Recent verloren we na een kennismakingsgesprek een potentiële klant. Reden? Het andere bureau had al een leuk plan gemaakt. Lijkt me niet echt een eerlijke vergelijking, nadat de vraag heel duidelijk was dat het alleen om een kennismaking ging en in verband met een vakantie binnen 3 dagen plaats moest vinden…
In 2020 hadden we “nieuwshonger”
Er zijn diverse redenen waarom de mediabedrijven eerder tot de winnaars dan tot de verliezers van de coronacrisis behoren. In de eerste plaats viel de klap bij de advertentieverkoop achteraf mee. In de tweede helft van het jaar keerden de adverteerders terug. Daardoor bleef de omzetdaling in advertenties over het hele jaar beperkt.
Maar het was de nieuwshonger als gevolg van corona en de Amerikaanse verkiezingen die de bestuurders van de mediabedrijven echt blij heeft gemaakt. De behoefte aan nieuws leidde tot een instroom van digitale abonnees, die voldoende was om de uitstroom bij print ruimschoots op te vangen. Goed nieuws, waar wij als nieuwsfreaks die dagelijks de media uitpluizen blij van werden.
Een korreltje zout
Maart is altijd een maand waarin we opvallende nieuwtjes met een korreltje zout nemen. De eerste dag van april blijft de dag van de grappenmakers. Een paar weken van te voren begint het al… Merken communiceren over opvallende nieuwe producten of diensten, mega campagnes, chique kledinglijnen of innovatieve veranderingen. Op 1 april komt vervolgens de aap uit de mouw. Het was een grap. Ze hebben toch maar mooi Nederland in de maling genomen. Of was het niet zo grappig als in eerste instantie gedacht werd…?
1 april blijft een populair inhaakmoment. Bij NewsLab krijgen we ook weleens de vraag van klanten om wat te verzinnen voor deze grappendag. Het gevaar ligt altijd op de loer, want voordat je het weet is het niet meer een leuke grap, maar fake news! Een geslaagde 1 april grap verzinnen is zeker niet makkelijk en vaak niet aan te raden. Kanjers zitten er altijd tussen, hier mooi verzameld door The Best Social, en soms wordt het zelfs een super succes.
Hema kondigde dit jaar tompouce bier aan. Duh, dacht iedereen. Alsof we daar intrappen! Maar produceerde het drankje vervolgens wel echt. En het was binnen een dag uitverkocht. Maar er zit altijd wel iemand tussen die de plank compleet misslaat…
In februari spraken we over het belang van de relatie tussen adviseur en journalist. Die relatie kan echt flink onder druk komen te staan als je nieuws met hen deelt dat niet waar is. Maar ook consumenten waarderen het vaak niet als je hen in de maling neemt. Mocht je dus een grap willen uithalen, moet hij echt heel sympathiek en onschuldig zijn. Anders doet het meer kwaad dan goed…
15 jaar NewsLab
April was voor ons als NewsLab een extra feestelijke maand. We bestaan namelijk 15 jaar! Feestelijk vierden we dit met een covid-proof zoomfeestje, een versierd kantoor en verrassingen voor onze eigen Marc, Hans en Isabelle.
Hoewel er in het vak, en de wereld om ons heen, ontzettend veel veranderd is, zijn we nog steeds het bureau dat zonder blabla het verschil wil maken voor haar klanten. Niet creatief om het creatief zijn, maar alleen als het bijdraagt aan de doelstellingen. Het blijft overigens feestelijk dit jaar. Het hele jaar delen we de feestvreugde via social media en hebben we mooie, interne plannen.
Dit gebeurde er bij NewsLab
Ook achter de deuren van NewsLab waren we hard aan het werk. Met de volgende verhalen waren we (onder andere) druk in maart en april;
- De chaotische Lies is het nieuwe gezicht van Kruidvat
- Lee Towers steekt Nederland een hart onder de riem in aanloop naar Koningsdag in een nieuwe Staatsloterij campagne.
- The British School of Amsterdam opende haar nieuwe deuren in de (voormalige) monumentale gevangenis in Amsterdam, waar onder andere Hannie Schaft gevangen zat tijdens WWII.
- Klarna biedt 90 miljoen consumenten inzicht in hun CO2 voetafdruk
- Tikkie lanceert nieuwe campagne; “Lekker in de flow”, met Willem van The Opposites
Volg ons op Instagram om op de hoogte te blijven van alle NewsLab highlights